PLATFORMA ELECTORALĂ A BLOCULUI ELECTORAL ”RENATO USATÎI

Blocul electoral ”RENATO USATÎI”, constituit din partidele politice ”Partidul Nostru” și ”Patria”, participă la alegerile parlamentare anticipate de pe 11 iulie 2021 cu scopul de a asigura ieșirea țării din criză, de a-i da Moldovei un guvern eficient și de a orienta statul nostru pe calea dezvoltării stabile. Noi suntem garanția stabilității și dezvoltării țării. După ce am fost eliminați într-un mod criminal din cursa electorală parlamentară din anul 2014 și după cinci ani de persecuții și represalii din partea regimului interlop al ”statului capturat”, noi revenim la locul nostru legitim în politica moldovenească. Noi suntem o forță politică moderată, centristă, ce se pronunță pentru consolidarea statalității moldovenești, pentru dezvoltarea independentă a Moldovei și pentru colaborarea reciproc avantajoasă atât cu partenerii din Est, cât și cu cei din Vest. Moldova este un spațiu al colaborării, și nu unul al confruntării. Într-o țară dezbinată, într-o societate extrem de polarizată, noi suntem o punte, un intermediar între poluri. Noi suntem acea forță a treia care le permite diferitelor părți ale societății moldovenești să interacționeze spre binele țării.

Blocul electoral ”RENATO USATÎI” este o formațiune în afara doctrinelor, care beneficiază de încrederea și susținerea unor oameni cu diferite preferințe politice. Ne susțin și cei de stânga, și cei de dreapta, dar și centriștii. Noi suntem o forță a poporului, pentru că reflectăm voința acestui popor. La baza platformei electorale a Blocului electoral ”RENATO USATÎI” se află astfel de priorități, precum elaborarea și realizarea unui plan complex de modernizare a statului pe cele mai importante direcții, cum ar fi combaterea corupției, curățarea statului de structurile și de oamenii regimului oligarhic, înființarea și dezvoltarea unor instituții de stat puternice.

I. PLANUL DE MODERNIZARE A MOLDOVEI

30 de ani, Moldova a trăit fără a avea un plan concret de dezvoltare. Țara nu doar stătea pe loc, ea se distrugea, pentru că nici un președinte, nici un prim-ministru nici măcar nu s-au gândit să comande un plan amplu de modernizare a Moldovei pe direcțiile-cheie. Peste zeci de ani, ne-am trezit fără proiecte de reanimare a industriei, de înnoire și dezvoltare a tuturor tipurilor de infrastructură, de planificare distinctă în agricultură, de tranziție la o nouă etapă de dezvoltare a sistemelor de sănătate și de educație, iar toate problemele ecologice au fost ”soluționate” prin introducerea interdicției de a importa automobile mai vechi de 10 ani și de a utiliza pachetele de polietilenă.

În lipsa unui astfel de plan, nu vom reuși să facem nimic. Orice om gospodar, cum se zice la noi, știe că zidirea unei case începe de la proiect. La noi însă, în decurs de 30 de ani, mai întâi s-au apucat să înalțe pereții, apoi să pună acoperișul, apoi și-au amintit că au uitat să pună fundamentul, făceau toate acestea din mers, iar apoi în această casă construită greșit începeau să sape un beci sau o piscină.

Noi îi vom antrena pe cei mai buni experți din Moldova și din străinătate în procesul de elaborare a planului de modernizare a Moldovei!

Acest plan trebuie să dea răspunsurile la întrebările: de ce fel de fabrici și uzine are nevoie Moldova, care direcții trebuie dezvoltate în sectorul agroindustrial, ce culturi agricole să creștem? Noi trebuie să producem ceea ce are cerere în lume, ceea ce poate deveni baza creșterii exporturilor și, respectiv, ne va ajuta nu doar să reducem deficitul comerțului extern, ci și datoria externă. O parte a acestui plan trebuie să devină modernizarea infrastructurii transportului. În paralel cu realizarea planului de modernizare a Moldovei, trebuie restabilit de urgență sistemul de învățământ mediu tehnic. Scopul strategic al acestui plan este reinstituirea totală a Statului Moldovenesc pe baza unei Constituții noi. Însă orice plan va rămâne doar pe hârtie dacă nu vor fi luate măsuri ferme și urgente de eradicare a corupției.

II. COMBATEREA CORUPȚIEI

Moldova rămâne în continuare unul dintre cele mai corupte state ale Europei. Mita și delapidarea fondurilor publice nu constituie doar o problemă gravă, ci este o formă de existență a demnitarilor și funcționarilor moldoveni. Corupția este, din păcate, un fenomen distinctiv, după care este recunoscută cu precizie Moldova. Un fenomen care ne distruge statul și statalitatea. Reducerea radicală a corupției este o sarcină strategică, de realizarea căreia depind literalmente prezentul și viitorul țării noastre. Iată ce propunem noi:

1.Lichidarea CNA și reformarea SIB. Înființarea unui nou serviciu special – Biroul Național de Investigații (BNI sau Mossadul moldovenesc). Centrul Național Anticorupție a devenit el însuși sursa principală a corupției din țară. El n-a reușit să zădărnicească nici ”jaful secolului” – sustragerea unui miliard de dolari din sistemul bancar moldovenesc, nici ”Laundromatul”, nici alte crime de mare răsunet. CNA trebuie lichidat. O situație la fel de lamentabilă s-a creat și la Serviciul de Informații și Securitate al Moldovei. Aceste departamente au devenit instrumentele de buzunar în serviciul intereselor criminale ale unui șir de politicieni. Mulți au simțit pe pielea lor ”meritele” acestor instituții: oamenii politici și activiștii publici, primarii, oamenii de afaceri, jurnaliștii, avocații, activiștii civici și mulți alții. Tuturor cetățenilor țării noastre, indiferent de genul lor de activitate, nu le va mai fi niciodată frică de hărțuire ilegală, de estorcări, de deposedarea forțată de proprietate și de arbitrariul sistemului judiciar!

După lichidarea CNA și reformarea SIS, va fi înființat un nou serviciu special – Biroul Național de Investigații (BNI). În serviciul acestei instituții vor fi angajați cei mai buni ofițeri ai SIS, CNA, MAI. Moldova este un stat prea mic ca să aibă un număr mare de servicii speciale. Este necesară o singură instituție de forță, dar una puternică, care să se ocupe de problemele securității naționale și de apărarea intereselor naționale, de combaterea corupției în eșaloanele superioare ale puterii. Noii instituții îi vor fi acordate atribuțiile celor mai bune servicii speciale din lume, precum e Mossadul israelian și altele. Fiți siguri că BNI se va ocupa serios și de cetățenii care se află acum departe de patrie și cred că justiția moldovenească nu va putea pune niciodată mâna pe ei. Ei vor fi aduși neapărat acasă și le aducem azi la cunoștință acest lucru.

2. Introducerea în Codul Penal a unor amendamente care vor prevedea ca pedeapsa pentru crimele legate de corupție să fie de la 15 ani de închisoare în sus.

3. Lustrația. Tuturor celor care au servit regimul criminal oligarhic li se va interzice ocuparea funcțiilor în serviciile de stat pe un termen de 10 ani.

4. Prezumția vinovăției pentru demnitari și funcționari. Averea funcționarilor care nu vor putea dovedi caracterul legal al originii ei va fi confiscată în favoarea statului.

5. Anularea imunității pentru deputații Parlamentului RM.

6. Adoptarea legii cu privire la privarea în mod automat de mandatul de deputat a transfugilor.

7. Revizuirea privatizării și a contractelor de concesiune din ultimii 10 ani.

8. De-reglementarea și debirocratizarea. Reducerea funcțiilor de aprobare și de reglementare ale statului, mai ales în sfera economiei.

III. ECONOMIA

Statul moldovenesc trebuie să-și restituie rolul de jucător principal în procesul de dezvoltare economică a țării. Statul trebuie să înceapă să investească mijloace în dezvoltarea unor proiecte concrete, planificându-le în prealabil în bugetele de stat anuale. Statul trebuie să-și asume răspunderea (inclusiv răspunderea personală a unor miniștri concreți) pentru realizarea acestor proiecte. Moldova trebuie să înceteze să mai fie o economie a transferurilor bănești din străinătate. O astfel de economie este una a stagnării și a degradării. Nu există dezvoltare acolo unde nu există producție proprie. Acolo unde unica poziție serioasă a exportului este exportul forțelor de muncă. Dacă muncitorii moldoveni muncesc la uzinele din Rusia, Italia și Franța, anume aceste țări vor avea de câștigat, nu Moldova.

Noi trebuie să reanimăm și să creăm o nouă industrie moldovenească, orientată spre export, care să genereze fluxuri financiare solide, capabile să reanimeze, să susțină și să dezvolte infrastructura socială a țării noastre. Pentru aceasta sunt necesare următoarele măsuri primordiale:

1. Elaborarea unui program de stat de reanimare a industriei moldovenești, ideea principală a căruia va fi stabilirea rolului decisiv al statului în dezvoltarea industriei moldovenești:

● Susținerea directă de către stat a ramurilor strategice ale industriei.

● Investițiile capitale de stat.

● Înființarea platformelor industriale multifuncționale în regiuni.

● Sporirea capacităților zonelor economice libere și ale parcurilor industriale.

● Înființarea parcurilor de IT, inovații, cercetări și dezvoltare în inginerie.

● Lichidarea schemelor de corupție la întreprinderile cu proprietate de stat. Auditul tuturor întreprinderilor de stat aflate în subordinea Agenției proprietății publice.

● Înființarea băncii de investiții de stat, a companiilor petroliere și de asigurări de stat, a aeroporturilor și porturilor fluviale de stat.

● Creditarea prioritară și cu înlesniri.

● Participarea statului la asigurarea piețelor de desfacere a mărfurilor moldovenești, la programul de sporire a exportului și a diminuării importului în favoarea producției proprii, deschiderea caselor de comerț ale Moldovei în străinătate.

● Restabilirea sistemului de învățământ mediu tehnic pentru pregătirea cadrelor calificate pentru producția modernă.

2. Politica de stat orientată spre reducerea prețurilor la agenți energetici, spre eradicarea în sectorul energetic și cel al gospodăriei comunale a schemelor de corupție ce conduc la creșterea tarifelor, la majorarea prețului de cost și la reducerea competitivității producției moldovenești.

3. Asigurarea stabilității politicii și legislației fiscale:

● Elaborarea unor ”reguli de joc” clare și de lungă durată pentru investitori, astfel ca legislația din domeniul investițiilor să nu se modifice de dragul intereselor autorității, iar modificările să nu-i lezeze pe investitorii care și-au început activitatea în RM în condiții ce erau în vigoare înainte de introducerea acestor modificări.

● Includerea în Codul Fiscal a absolut tuturor impozitelor și defalcărilor pe care le percepe statul, inclusiv a plăților pentru asigurarea socială și cea medicală.

● Adoptarea Codului de aplicare a procedurilor fiscale.

● Transformarea serviciului fiscal dintr-o instituție dotată în exclusivitate cu funcții de control și de pedeapsă într-o instituție ce cooperează, colaborează cu agentul economic pentru obținerea folosului maxim posibil pentru toți participanții la proces – antreprenor, întreprindere și stat.

4. Sporirea cotei investițiilor ”autohtone” în economia moldovenească:

● Reducerea împrumuturilor din străinătate.

● Utilizarea unei părți a rezervelor valutare ale RM în calitate de investiții directe în ramurile strategice ale industriei Moldovei.

● Reforma sectorului bancar al Moldovei, ce prevede modificarea sistemului actual de creditare.

5. Susținerea businessului mic și mijlociu, a producătorului autohton:

● Acordarea subvențiilor și creditelor fără dobândă antreprenorilor ce lansează o afacere nouă.

● Majorarea până la 3 milioane de lei a pragului de înregistrare obligatorie ca plătitor de TVA. Iar fondatorului unic trebuie să-i fie limitat dreptul de a înființa mai mult decât o companie pentru a preveni evaziunea fiscală.

● Pentru întreprinderile mici ce creează două sau mai multe locuri de muncă va fi redus impozitul pe activitate operațională până la 1%, cu condiția ca aceste locuri de muncă să fie păstrate cel puțin 12 luni la rând.

● Rata zero pentru impozitul pe profitul reinvestit. Metode accelerate de amortizare în cazul investițiilor în producția cu aplicarea tehnologiilor înalte.

● Introducerea amendamentelor în legea cu privire la comerțul intern cu scopul susținerii producătorului autohton, reducerea discountului înrobitor perceput de rețelele comerciale și oferirea businessului local a posibilității de a plasa pe raft nu mai puțin de 50% din producție. 6. Dezvoltarea infrastructurii:

● Reanimarea Căii Ferate a Moldovei.

● Înființarea unui hub internațional de transportare a mărfurilor pe baza Aeroportului Internațional Mărculești.

● Readucerea sub controlul statului a Aeroportului Internațional Chișinău, construcția unor aeroporturi și porturi fluviale noi.

● Construcția unei rețele de drumuri moderne.

7. Dezvoltarea turismului. Proiectul național ”Orașul vinului”

În ”Orașul vinului” moldovenesc, care va fi amplasat pe o suprafață 50 de hectare, vor fi reprezentați absolut toți producătorii de vin, de băuturi tari, de cidru și de alte tipuri de producție alcoolică din țară. În zonă vor fi construite hoteluri, saloane SPA, vor fi deschise galerii comerciale în care vor fi reprezentate brandurile mondiale de frunte și în care comerțul se va efectua cu TVA redusă (cel mult 4 la sută). Acest centru turistic îi va atrage în Moldova nu numai pe locuitorii țărilor vecine Ucraina și România, ci și pe cei din Uniunea Europeană și CSI.

8. Centrele regionale de consulting

Concetățenii noștri care au câștigat cu greu în străinătate niște bani se întorc acasă și încearcă să-i investească în vreo afacere, dar o fac deseori la întâmplare, fără a beneficia de consultațiile specialiștilor, mulți iau credite pe care nu le pot rambursa și în ultima instanță pierd totul. În Moldova vor fi deschise trei oficii regionale de consulting la care își va putea prezenta business-planul oricine va dori să se lanseze în afaceri sau va planifica să obțină un credit de la o bancă comercială. Aceste servicii le vor fi prestate gratis și îi vor ajuta pe cetățenii noștri nu numai să-și investească corect economiile, ci și să se asigure de înglodarea în datorii.

9. Susținerea sectorului HoReCa:

● Sectorului HoReCa i se va permite să angajeze ca zilieri persoane ce efectuează lucrări auxiliare necalificate. Actualmente, acest lucru este admis doar în sectorul agrar.

● Majorarea termenului de angajare a zilierilor până la 180 de zile în decursul unui an calendaristic.

● Angajatul nu va fi obligat să-și declare venitul din activitatea de zilier. Obligația de a reține impozitul pe venit în valoare de 12% și de a-l transfera în buget îi va fi impusă angajatorului.

● Reducerea încasării maxime pentru agenții economici din sfera comerțului și prestării serviciilor.

● Reducerea cu 50% a defalcărilor în fondul asigurării sociale de stat pentru angajații din sectorul HoReCa.

10. Restabilirea sistemului de metrologie și control al calității (STAS). Protecția drepturilor consumatorilor.

În Moldova a fost distrus sistemul de metrologie, control al calității mărfurilor și serviciilor și de protecție a drepturilor consumatorilor. Este necesar de a restabili sistemul de metrologie, control al calității mărfurilor (STAS) pentru protecția drepturilor consumatorilor.

11. Criptovaluta

Criptovalutele devin un instrument financiar tot mai popular în toată lumea. Moldova nu trebuie să stea într-o parte de aceste tendințe mondiale. Trebuie să elaborăm o legislație națională privind funcționarea criptovalutelor, care să corespundă normelor și practicilor internaționale și să permită aplicarea acestor instrumente financiare în Moldova.

IV. AGRICULTURA

Agricultura a fost, este și va rămâne încă mult timp o ramură strategică a economiei naționale. În trecutul apropiat, țara noastră se mândrea pe bună dreptate cu performanțele sale în domeniul agriculturii. Actualmente însă, agricultura moldovenească duce o viață departe de a fi ușoară. După distrugerea formelor colective de lucrare a pământului, de prelucrare și comercializare a produselor agricole, după parcelarea necugetată a fondului funciar al țării, agricultura Moldovei a intrat într-o fază de criză îndelungată. Noile forme de cooperare la sat, din păcate, n-au creat o agricultură nouă. Aceste forme ”noi” de cooperare au un caracter spontan, nesistematizat și nu beneficiază de susținere consecventă din partea statului. Guvernul nu are o strategie de dezvoltare a agriculturii pentru o perspectivă medie și una durabilă. Procesul de consolidare a terenurilor – important pentru organizarea producției agricole cu aplicarea tehnologiilor înalte – devine deseori un proces de înstrăinare a populației rurale de terenurile agricole, veniturile din agricultură nu participă nicidecum la soluționarea problemelor sociale de la sate. Adică, continuă procesul de degradare a satelor Moldovei. Noi propunem următoarele măsuri pentru dezvoltarea ramurii agricole în RM:

1. Pentru prima dată în istoria Moldovei independente, producătorii agricoli vor putea să decidă ei înșiși cine va fi ministrul agriculturii în viitorul guvern.

Candidatura pentru funcția de ministru va fi desemnată în cadrul unui congres național cu participarea tuturor reprezentanților acestui sector al economiei. În cadrul aceluiași for, delegații de la Sud, Centru și Nord își vor putea propune reprezentanții regiunilor lor pentru a candida la funcțiile de viceminiștri (secretari de stat). Astfel, ei vor putea nu numai să controleze activitatea respectivului minister, ci să aibă întotdeauna și posibilitatea de a se face auziți, fără să aștepte cu lunile o audiență sau soluționarea unei probleme concrete.

2. Elaborarea unui program de stat de atragere a investițiilor de lungă durată în agricultura Republicii Moldova, fapt ce va majora cota producției cu aplicarea tehnologiilor înalte în volumul total al agriculturii moldovenești, va spori capacitățile de producție ca atare și, principalul, va crea locuri de muncă noi în această ramură extrem de importantă a economiei țării noastre.

3. Susținerea de către stat a procesului de consolidare a terenurilor, de creare a formelor noi de cooperație agricolă, care să contribuie nu doar la furnizarea unei producții competitive, ci și la participarea plenară a producătorilor agricoli la soluționarea problemelor sociale de la sate.

4. Majorarea Fondului de subvenționare a producătorilor agricoli, care le va permite agricultorilor moldoveni să furnizeze produse de calitate, al căror preț de cost să poată fi comparabil cu prețul de cost al produselor din țările ce exportă cu succes produse agricole în Moldova, ca, de exemplu, Turcia și Polonia.

5. Dezvoltarea sectorului zootehnic și sporirea ponderii lui în volumul total al producției agricole prin înființarea fermelor animaliere, ameliorarea exploatării terenurilor, ce va permite restabilirea imașurilor și a terenurilor pentru cultivarea unei baze furajere solide.

6. Dezvoltarea îmbunătățirilor funciare.

7. Asigurarea controlului fitosanitar și sanitar veterinar în conformitate cu standardele internaționale.

8. Înființarea unui sistem eficient de despăgubiri, aplicarea mai intensă a sistemului de asigurări în agricultură.

9. Elaborarea unui plan de restructurare a datoriilor agricultorilor față de bugetul de stat, luându-se în calcul toți factorii, inclusiv solvabilitatea fiecăruia dintre ei.

10. Elaborarea unui program de stat de susținere a producerii produselor agricole ecologic pure. Moldova poate ocupa o nișă unică de produse ecologic pure cu calități organoleptice optime.

11. Colectarea centralizată a producției agricole cu achiziționările garantate de stat.

12. Crearea unui sistem informațional eficient despre piețele externe accesibile pentru producătorii moldoveni. Asigurarea bazei legislative și a susținerii financiare pentru promovarea și sprijinirea pe piețele internaționale a brandurilor de producție moldovenească.

V. DEZVOLTAREA REGIONALĂ. ADMINISTRAȚIA PUBLICĂ LOCALĂ

1. Lichidarea sistemului administrațiilor raionale

Consiliile raionale sunt un instrument de exercitare a presiunii și șantajului în raport cu primarii din opoziție și cei independenți din toată țara. Consilierii raionali nu-l aleg doar pe președintele raionului, ci și pe vicepreședinți, numărul cărora depinde de numărul partidelor participante la constituirea majorității din consiliu. Întreținerea sistemului administrațiilor raionale costă sute de milioane de lei. Pentru țara noastră săracă este un lux de nepermis. Închipuiți-vă câte proiecte sociale și de infrastructură ar putea fi realizate pe banii aceștia. Dar lucrul cel mai oribil este că aceste instituții distribuie tot bugetul raionului conform principiului apartenenței partinice. Multe orașe și sate nu primesc ani la rând mijloace pentru întreținere și dezvoltare doar din cauza că primarii lor sunt reprezentanți ai partidelor de opoziție sau au fost aleși fiind candidați independenți. Actualmente, pentru un primar este deseori imposibil să obțină bani pentru reparația unui drum sau a unei grădinițe de copii, pentru instalarea iluminării stradale, deoarece conducerea raionului îi cere în schimb să adere la formațiunea ei politică. Atunci când această modalitate de presiune e insuficientă, conducerea administrației raionale începe să implice în ”operațiunea” de schimbare a ”culorii” politice diferite departamente de forță. Toate bunurile aflate pe balanța consiliului raional trebuie transmise primăriilor. Nimeni dintre locuitorii Moldovei nu trebuie să depindă de majoritatea constituită de cutare sau cutare formațiune politică în consiliul raional. Mijloacele financiare trebuie să le fie alocate tuturor satelor în funcție de suprafața localității și numărul populației ei. Acest principiu le va oferi tuturor orașelor și satelor din țară posibilități egale de dezvoltare.

2. Proiectul ”Trei capitale”

Cartea de vizită a țării nu trebuie să includă doar capitala ei oficială, Chișinăul, ci și capitalele Nordului și Sudului – orașele Bălți și Cahul. Și aceste orașe trebuie să fie atractive sub toate aspectele, să aibă o infrastructură modernă, mijloace de transport moderne, să aibă aeroporturi, parcuri moderne și alte elemente care vor permite să fie atrași în aceste regiuni investitori și turiști din străinătate. Drept bază pentru realizarea proiectului național ”Trei capitale” poate fi utilizat proiectul de lege privind statutul special al municipiului Bălți, ale cărui prevederi sunt aplicabile și pentru Chișinău și Cahul.

3. Deopotrivă cu lichidarea consiliilor raionale, trebuie să li se atribuie tuturor orașelor-reședințe statutul de municipiu, iar administrației publice locale – nivelul II. Aceasta ar permite să fie economisit un miliard de lei pe an în total sau câte un milion de lei pe an pentru fiecare sat.

4. Implementarea concepției ”Poliția locală”.

5. Oferirea autorităților publice locale a dreptului de a decide de sine stătător de câți și de ce fel de angajați au nevoie, în funcție de particularitățile și necesitățile fiecărei localități, precum și a dreptului de a stabili politica de salarizare și de premiere pe baza propriilor venituri.

6. Stabilirea printr-o lege organică a nivelului minim de încasări de impozite în bugetele locale. Includerea în calculul distribuirii a cel puțin 4 impozite și taxe de stat (TVA, impozitul pe venit pentru persoane fizice, impozitul pe venit pentru persoane juridice, accizele) într-o proporție rațională. Anularea tuturor înlesnirilor acordate de stat la plata impozitelor și a taxelor locale și transferul acestor competențe autorităților locale. Anularea înlesnirilor la achitarea impozitelor, taxelor locale și a altor plăți pentru companiile prospere precum Moldtelecom, ”Poșta Moldovei”, MoldSilva și alte întreprinderi de stat, precum și Premiere Energy, Moldovagaz, RED Nord ș.a.

7. Revizuirea modalității de stabilire a prețului normativ pentru loturile de pământ, inclusiv modul de stabilire a coeficientului pentru privatizarea terenurilor învecinate. Administrația publică locală trebuie să aibă dreptul să stabilească prețul în funcție de prețul de pe piața regională corespunzătoare, de intenția de a atrage investitori sau de a acumula resurse în bugetul local.

8. Depolitizarea fondurilor naționale de investiții și distribuirea acestora pe temeiuri obiective. Înființarea unui fond național de acoperire a cheltuielilor autorităților locale pentru proiectele de infrastructură de mari proporții.

9. Eliminarea controlului administrativ, politic și judiciar excesiv asupra autorităților locale pe baza recomandărilor Consiliului Europei. Stabilirea / adăugarea sancțiunilor / răspunderii juridice pentru organele de control și reprezentanții lor în cazul efectuării verificărilor nemotivate sau a verificărilor din motive evident false; al stabilirii neîntemeiate a amenzilor. Revizuirea pedepselor pentru abuzuri, neglijență și depășirea atribuțiilor, pentru a elimina abuzurile și subiectivismul din partea puterii judiciare în raport cu autoritățile locale.

VI. PROTECȚIA SOCIALĂ

1. Magazinele sociale și farmaciile de stat, piețele și transportul:

● În fiecare raion va fi deschisă câte o farmacie de stat și câte un magazin social de stat (vânzarea produselor alimentare și a mărfurilor de primă necesitate fără adaosul comercial). De serviciile magazinelor sociale vor putea beneficia pensionarii, familiile cu mulți copii, oamenii cu posibilități limitate, orfanii, veteranii de război și ai conflictelor locale, participanții la lichidarea consecințelor catastrofei de la Cernobîl. Este imoral să se câștige bani pe seama pensionarilor și a săracilor, cu atât mai mult atunci când statul nu le poate acorda o susținere reală. Dacă nu-i puteți ajuta, măcar nu-i jupuiți.

● Câte un automat de medicamente în fiecare sat!

În primăriile din sate vor fi instalate automate de medicamente, la care vor putea fi procurate cele mai solicitate medicamente. Dat fiind că nu se va cheltui nimic legat de întreținerea unei farmacii tradiționale (arenda spațiului, salarizarea farmacistului etc.) prețul medicamentelor va fi cu 20 la sută mai mic decât cel de pe piață. Este important că locuitorii satelor nu vor mai avea nevoie să se deplaseze în centrul raional ca să cumpere medicamentele cele mai necesare.

● În regiuni vor fi deschise piețe de stat, la care vor putea să-și vândă producția doar producătorii autohtoni.

● În Moldova nu trebuie să existe nici un sat care să nu fie asigurat cu mijloace de transport care să-l lege de centrul raional. Transportatorii nu vor mai putea să împartă rutele în rentabile și nerentabile. Dacă transportatorul servește un centru raional concret, el trebuie să asigure legătura cu toate satele.

2. Vămuirea gratis a automobilelor pentru cetățenii RM din diaspora

Cetățenii Moldovei care în decurs de 5 ani au transferat în patrie suma de 20 de mii de euro trebuie să aibă dreptul să vămuiască gratis un automobil, costul căruia nu e mai mare de 20.000 de euro, iar volumul motorului nu e mai mare de 3.000 de centimetri cubi. Vom găsi soluția problemei recunoașterii permiselor de conducere moldovenești în toate țările lumii.

3. Pensiile echitabile

Pensia medie în Moldova — circa 2000 de lei — constituie doar 23% din salariul mediu. Minimumul absolut de existență pentru un pensionar este de 1800 de lei. În anul 2014, pensia a fost indexată cu 10,1%, iar în anul 2021 — doar cu 3,89%. Actualmente, în Moldova doi lucrători întrețin trei pensionari. Unui lucrător din interiorul țării îi revin trei lucrători în străinătate, care nu plătesc impozite și taxe în Moldova. Fiecare al treilea tânăr vrea să plece pentru totdeauna din țară și în ultimă instanță s-ar putea să nu aibă cine să ne întrețină la bătrânețe.

Blocul electoral ”RENATO USATÎI” se pronunță pentru stabilirea pensiei minime de 2500 de lei din contul lichidării schemelor criminale și instituirea limitelor pentru pensiile inadmisibil de exagerate.

Coeficientul de indexare a pensiilor trebuie să fie corelat cu creșterea salariilor, și nu doar cu rata inflației.

4. Grija reală față de persoanele cu posibilități limitate:

● Programe de studii la grădinița de copii și la școală, care să le altoiască copiilor sentimentul de empatie față de cei din jur. În afară de aceasta, pentru acei copii cu nevoi speciale să fie incluși în instituțiile de învățământ obișnuite, cu ei trebuie să muncească specialiștii care să-i ajute să se integreze.

● Este revoltător când autoritățile obligă aceste persoane să aleagă între pensia pentru limita de vârstă și pensia de invaliditate. Această stare de lucruri este absolut inadmisibilă. Persoana cu posibilități limitate trebuie să primească ambele pensii!

● Sunt necesare și modificări urgente în legislație și în ceea ce privește obligația de a confirma în fiecare an gradul de limitare a posibilităților, pe care noi o considerăm o bătaie de joc din partea statului și pe care o vom anula.

● Legislația în vigoare obligă instituțiile de stat și agenții economici să-și facă sediile accesibile pentru persoanele cu posibilități limitate, utilându-le cu rampe pentru scaune cu rotile, ascensoare, WC-uri adaptate, pereți tactili. În majoritatea cazurilor, aceste cerințe sunt ignorate sau satisfăcute parțial și formal. Propunem includerea în mod obligatoriu în componența comisiilor care aprobă proiectele și permit darea în exploatare a diferitelor edificii a persoanelor cu dizabilități, fără semnătura cărora edificiul să nu poată fi dat în exploatare.

● Legislația muncii trebuie să le garanteze un loc de muncă sau o angajare permanentă pe piața muncii persoanelor cu posibilități limitate și pensionarilor, care au dorința și capacitatea de a munci. Angajatorii trebuie stimulați prin intermediul înlesnirilor să încheie contracte cu aceste categorii de cetățeni.

● Se confruntă cu probleme grave și mamele cu copii mici. Companiile nu vor să le angajeze, considerând aceste contracte ca ”dezavantajoase”. Copiii se îmbolnăvesc des și în decursul câtorva ani mamele petrec mai mult timp acasă decât la serviciu. Se confruntă cu dificultăți și mamele deja angajate din cauza lipsei soluțiilor echitabile cu luarea în calcul a condițiilor lor. Noi vom intra în parlament pentru a soluționa această problemă.

● Nu vom uita nici de copiii orfani. După absolvirea școlii, statul este obligat să le ofere un loc de trai și un loc de muncă, pentru ca ei să aibă posibilități egale cu cei de-o seamă cu ei, dar care au crescut în familii cu părinți.

● Le vine greu să se integreze în societate și altor categorii de cetățeni, precum sunt foștii deținuți sau copiii din familii cu probleme. Din cauza indiferenței statului și a societății, foștii deținuți pot să recidiveze, iar copiii pot să ajungă pe banca acuzaților. Ne vom ocupa și de soluționarea problemelor acestor categorii de cetățeni.

5. Protejarea oamenilor de samavolnicia organizațiilor de microcreditare

În Moldova, sute de mii de cetățeni au avut de suferit de pe urma organizațiilor de microcreditare. În unele cazuri omul lua cu împrumut 10000 de lei, dar trebuia să restituie 20000 sau chiar mai mult. Aceste organizații de microcreditare aproape că nu sunt controlate de nimeni. Formal, de reglementarea activității lor se ocupă Comisia națională a pieței financiare, însă ea nu face nimic în această privință. Multe organizații de microcreditare stabilesc dobânzi și amenzi pentru întârzieri ce depășesc suma inițială a creditului. Ele oferă un credit cu dobânda de 7-8%, dar în realitate, aceasta se dovedește să fie și de 20%, și de 50%, și de 100%. Creditele sunt perfectate în trei secunde, fără să li se explice nimic debitorilor. Angajații organizațiilor de microcreditare primesc bonusuri atunci când perfectează credite unui număr cât se poate mai mare de oameni.

Este necesară o limită strictă pentru ca dobânda și amenda pentru întârziere să nu poată fi exagerate. Statul trebuie să controleze cu strictețe felul în care această limită este respectată de organizațiile de microcreditare.

Trei centre consultative regionale le vor oferi gratis consultații oamenilor dacă face sau nu să ia un credit sau să deschidă sau nu o companie. În aceste centre ar putea fi angajați pensionarii care au lucrat în secțiile de creditare ale băncilor și se descurcă bine cu tot ce ține de procesul de creditare. Aceste centre vor salva de faliment sute de familii. Dacă samavolniciei organizațiilor de microcreditare în raport cu populația nu i se va pune capăt, în calitate de măsură extremă poate fi aplicată interzicerea definitivă a acestui ”business”.

6. Alte măsuri prioritare în sfera socială:

● Anularea criteriilor “canibalice” și înjositoare pentru demnitatea umană de stabilire a persoanelor care au nevoie de ajutor social (televizoarele, frigiderele, curățenia din casă etc.).

● Majorarea de cel puțin două ori a salariilor asistenților sociali.

● Majorarea de cel puțin două ori a numărului asistenților sociali pentru ca în fiecare localitate din țară să fie cel puțin doi, dintre care unul să fie responsabil de acordarea ajutorului copiilor ajunși în situații dificile.

● Stabilirea indemnizației unice pentru nașterea primului copil în valoare de 15 000 de lei, pentru nașterea celui de-al doilea – de 25 000 de lei, și a celui de-al treilea – de 60 de mii de lei.

● Acordarea susținerii financiare elevilor din familiile cu venituri mici (pentru procurarea celor necesare pentru școală ș.a.) în perioada de pregătire a copiilor de începutul anului de studii.

● Majorarea compensațiilor pentru căldură în perioada sezonului de încălzire, precum și indexarea lor anuală cu luarea în calcul a creșterii prețurilor resurselor energetice.

VII. ÎNVĂȚĂMÂNTUL

Procesul de degradare a învățământului moldovenesc trebuie oprit. Nu are viitor un popor care își închide în masă școlile în propria țară. Doar o societate întemeiată pe cunoștințe, care dispune de un sistem de învățământ modern și eficient, are șanse să răspundă cu succes la provocările complicate ale epocii, să-și găsească locul, nișa sa unică și solicitată în diviziunea internațională a muncii. În ziua de azi, învățământul de calitate este chezășia principală a calității înalte a vieții, a dezvoltării stabile și ascendente a personalității și a societății.

Deficitul de cadre pedagogice a devenit o problemă cronică pentru Moldova. Profesorii pleacă din sistem. Din cauza remunerării mici a muncii, tinerii specialiști fie că nu se angajează la instituțiile de învățământ, fie renunță la muncă peste puțin timp și își caută rostul în sfere cu salariile mai mari. Pedagogii cu experiență pleacă în străinătate ca să le asigure familiilor lor o viață decentă. Celor care încă îi mai sunt fideli profesiei de pedagog epuizarea profesională le generează probleme de sănătate, iar lipsa banilor pentru diagnosticare și tratament le scurtează viața. Angajarea suplimentară de personal în fiecare instituție de învățământ ar soluționa cel puțin parțial problema suprasolicitării fizice și psihice a pedagogilor.

Pedagogii revendică:

● Revenirea la plata de 100% a concediilor medicale.

● Reducerea vârstei de pensionare de la 63 la 57 de ani pentru femei și până la 62 de ani pentru bărbați, deoarece ”profesia de pedagog este prima în lista celor ce generează cea mai puternică epuizare profesională și emoțională” (sindromul Burnout).

● Reducerea numărului elevilor în clase până la norma acceptabilă – un elev la 2 metri pătrați.

● Majorarea salariului pedagogilor care lucrează cu 26 și mai mulți elevi.

● Remunerarea educatorului grupei cu program prelungit cu luarea în calcul a gradului lui didactic și a experienței de muncă.

● Angajarea personalului auxiliar specializat pentru introducerea însemnărilor în ”Registrul electronic”, completarea rapoartelor cu date și efectuarea altor sarcini care actualmente nu sunt remunerate.

Solicitările principale ale părinților:

● Organizarea grupelor de program prelungit în toate școlile din țară.

● Organizarea în instituțiile de învățământ a cercurilor pe interese gratis pentru elevi.

● Asigurarea elevilor de pe toate treptele de studii cu manuale gratis, fără perceperea plății pentru arendă.

● Părinții care locuiesc în orașe cer să fie organizate ore de meditație sau programe cu orar prelungit până la ora 17:00. Pandemia a intensificat anumite lacune din sistemul nostru de învățământ – de la numărul insuficient sau calitatea învechită a utilajului școlar până la nivelul scăzut al aptitudinilor digitale ale pedagogilor, de pregătirea cărora în domeniul IT nu s-a ocupat niciodată nimeni.

Criza pandemică a generat și alte probleme:

● Accesul inegal la instruirea de la distanță a copiilor rămași acasă singuri, mai ales al celor de la sate.

● Dificultățile cu asigurarea susținerii necesare pentru instruirea de la distanță a copiilor cu tulburări intelectuale și psiho-emoționale.

● Absența motivării financiare a profesorilor pentru eforturile lor suplimentare.

● Suprasolicitarea pedagogilor, precum și a elevilor și părinților.

În sfera învățământului, sarcinile primordiale sunt:

● Asigurarea frecventării în proporție de 100% a școlilor primare și medii de către elevi. Introducerea responsabilității autorităților centrale și locale pentru faptul că elevii de vârstă școlară nu frecventează școala.

● Majorarea radicală a finanțării învățământului primar, mediu și mediu de specialitate. Majorarea salariilor pedagogilor până la nivelul celor mai înalte salarii din sfera bugetară. Statul trebuie să declare învățământul de calitate drept prioritatea numărul unu în Moldova.

● Nu optimizarea școlilor, ci optimizarea programelor școlare, care acum deseori ca volum sunt inaccesibile pentru copii. În primul rând, este necesară reducerea programelor de studiu pentru școlile primare.

● Aplicarea metodelor moderne de predare, inclusiv de la distanță, bazate pe tehnologiile informaționale, în calitate de alternativă pentru închiderea școlilor de la sate.

● Sporirea prestigiului social al profesiei de pedagog. Pedagogii trebuie să aibă cele mai mari salarii din țară și să beneficieze de întregul pachet social ce include serviciile medicale gratis, odihna gratis și tratamentul gratis la sanatoriile din țară și din străinătate, accesul gratis la cursurile de reciclare, locuința de serviciu gratis (pentru începători) și pensiile mari.

● Excluderea tuturor plăților suplimentare și a colectărilor de bani de la părinți. Învățământul trebuie să fie gratis.

● Elaborarea unui program de stat de restabilire a școlilor tehnico-profesionale în care elevii, deopotrivă cu studiile medii complete, ar învăța și meserii muncitorești – de sudor, constructor, tractorist, mecanic etc. Fără a avea muncitori instruiți, de înaltă calificare, este imposibil să vorbim despre investiții serioase în industria moldovenească.

● Optimizarea instituțiilor de învățământ superior din țară, inclusiv reducerea numărului lor din contul celor ce nu satisfac cerințele corespunzătoare.

● Înlesnirea accesului la studii superioare (locuri bugetare) pentru partea talentată și foarte motivată a absolvenților școlilor și liceelor, în mod prioritar din localitățile rurale ale țării.

● Măsuri luate de stat pentru stimularea pregătirii specialiștilor cu studii superioare care au o perspectivă reală de a se angaja în câmpul muncii în Republica Moldova. E timpul să punem capăt lansării din universități a specialiștilor în cantități de care nu are nevoie țara noastră. Este o profanare a studiilor superioare. Mii de juriști și economiști, după terminarea studiilor universitare în Moldova, părăsesc țara în căutarea unui loc de muncă. În majoritatea cazurilor la munci ce nu necesită o calificare înaltă.

● Înființarea și susținerea întreprinderilor studențești.

Este necesară restabilirea Academiei de Științe a Moldovei, care acum e distrusă.

VIII. SĂNĂTATEA

Sănătatea fiecărui om este chezășia bunăstării întregii națiuni. Procesul de degradare și năruire a atins și sistemul de sănătate din Moldova.

În această sferă, sarcinile prioritare sunt următoarele:

● Înființarea a trei spitale republicane mari, dotate cu echipament modern – la Chișinău, Bălți și Cahul.

● Introducerea (reintroducerea) examinării medicale anuale obligatorii pentru toți cetățenii țării din contul CNAM, precum și din contul mijloacelor din bugetul de stat.

● Inadmisibilitatea transferului instituțiilor și domeniilor medicale, inclusiv a Serviciului de urgență, în mâini private prin intermediul așa-numitului ”parteneriat public-privat”.

● Elaborarea și implementarea unui program de stat special de reutilare tehnică a tuturor instituțiilor care prestează servicii medicale populației.

● Apropierea de pacienți, decentralizarea serviciilor complicate și complexe de diagnosticare și tratament.

● Extinderea listei de servicii medicale gratis, prestate conform poliței de asigurare medicală.

● Majorarea salariilor medicilor până la nivelul salariilor judecătorilor din Moldova.

● Înăsprirea pedepselor pentru provocarea daunei sănătății și morții din cauza neglijenței și relei-credințe a medicilor.

● De-criminalizarea cazurilor de transmitere a unor mici cadouri medicilor de la pacienți.

● Susținerea și implementarea programelor de popularizare a modului sănătos de viață.

IX. PROIECTELE NAȚIONALE ”TINERETUL ESTE VIITORULNOSTRU” ȘI ”SPORTUL ESTE VALOAREA NOASTRĂ SUPREMĂ!”

● 5 la sută din veniturile rezultate din vânzarea producției alcoolice și a produselor din tutun vor fi orientate spre susținerea tineretului și sportului.

În prezent, această defalcare ar putea aduce în vistierie circa 400 de milioane de lei. 50 la sută din această sumă le vor reveni organelor locale pentru dezvoltarea culturii fizice și a sportului (finanțarea trainingurilor de instruire pentru tineret, susținerea tinerelor talente, a secțiilor și cluburilor sportive, organizarea campionatelor locale, premierea sportivilor). Celelalte 50 la sută vor fi canalizate spre realizarea proiectelor la scară națională.

● Tinerilor specialiști li se vor oferi locuințe accesibile prin ipotecă cu dobânda anuală de 0 la sută. Proiectul constă în înființarea Fondului Național de Dezvoltare (FND), una dintre direcțiile căruia va fi oferirea creditelor ipotecare pentru tinerii specialiști cu dobânda anuală 0 la sută. Una dintre sursele de finanțare a programului vor fi banii oferiți de Banca Națională a Moldovei de pe contul rezervelor obligatorii ale băncilor comerciale în BNM cu titlu de subvenții pentru dezvoltare. Proiectul prevede subvenționarea a circa 5000 de apartamente pe an.

● Înființarea pe lângă guvern a unui departament pentru tineret, în care vor fi angajați reprezentanții tineretului.

X. ECOLOGIA

Republica Moldova ocupă ultimul loc în Europa la capitolul alocații anuale pentru protecția mediului. În anul 2020, au fost alocate pentru protecția mediului resurse în valoare de 0,5% din produsul intern brut, ceea ce e cu mult mai puțin decât indicatorul mediu pe Europa. Cel puțin jumătate din infrastructura existentă de aprovizionare cu apă și canalizare trebuie reparată substanțial sau restabilită. În orașe doar 80% din locuitori au acces la aprovizionarea cu apă centralizată și doar 63 % la serviciile de canalizare. La sate, accesul este cu mult mai mic – 50% și, respectiv, 40%. Aproape 44% din populația țării nu are acces la apă potabilă curată. Conform evaluărilor instituțiilor de stat, aproape 80 % din fântâni, care deseori sunt unica sursă de apă din sate, nu corespund standardelor de securitate. O altă problemă ecologică sunt gunoiștile. Actualmente, în Republica Moldova sunt exploatate vreo 1139 de poligoane ce ocupă o suprafață totală de 1224 de hectare și, de regulă, nu corespund standardelor de protecție a mediului.

Pentru soluționarea acestor probleme, propunem:

● Construcția a trei uzine regionale mari de reciclare a deșeurilor. Reducerea numărului gunoiștilor prin intermediul regionalizării serviciilor de colectare a deșeurilor.

● Realizarea unor proiecte naționale de asigurare a populației cu apă potabilă de calitate și cu servicii de canalizare.

● Protecția surselor principale de apă potabilă – a râurilor Nistru și Prut, precum și a altor râuri, mai mici.

● Crearea condițiilor pentru deschiderea centrelor de cumpărare a obiectelor din plastic și din sticlă, sursele principale de poluare a mediului.

● Majorarea suprafeței pădurilor.

● Înăsprirea pedepselor pentru poluarea mediului.

XI. CONCILIEREA NAȚIONALĂ. MORATORIUL APLICAT GEOPOLITICII. REGLEMENTAREA TRANSNISTREANĂ

După 30 de ani de război politic al tuturor contra tuturor, de dezbinare a poporului și a forțelor politice, a venit timpul concilierii naționale. Politicienii trebuie să înceteze să dezbine societatea în scopurile lor egoiste și înguste de partid.

Trebuie să rupem cercul vicios al confruntării neîntrerupte, să găsim acel numitor comun care va uni partea cea mai mare a societății. Acest numitor comun poate fi doar unul – Moldova însăși și poporul ei, păstrarea și dezvoltarea lor. Este acea piatră unghiulară pe baza căreia trebuie să ne unim. Este scopul de dragul căruia trebuie să acționăm. Confruntării civice trebuie să i se pună capăt, pentru ca să începem să soluționăm împreună problemele noastre comune. Concilierea națională din interiorul țării trebuie să fie însoțită de încetarea discuțiilor în contradictoriu despre geopolitică, care dezbină și mai mult societatea și ne împiedică să soluționăm problemele interne. Moldova trebuie să înceteze să fie locul în care factorii externi își măsoară puterile, din care cauză suferă cetățenii noștri, și să devină o platformă pe care Vestul interacționează cu Estul și nu își fac pe teritoriul nostru un poligon geopolitic. Noi suntem politicieni pro-moldoveni, care prin definiție nu pot să fie nici anti-europeni, nici anti-ruși, nici anti-români, nici antiamericani, nici anti-chinezi.

Moldova trebuie să-și construiască o politică externă corectă, mai întâi de toate în relațiile cu vecinii noștri – Ucraina și România – să colaboreze în interesele poporului nostru atât cu Vestul, cât și cu Estul. Totodată însă, în nici un caz, să nu fim vasalii nimănui. Moldova este țara noastră, nu trebuie să așteptăm că va veni cineva și ne va soluționa problemele. Nu vor veni și nu le vor soluționa, nici de la Est și nici de la Vest. Doar noi înșine. Noi trebuie să devenim stăpâni la noi acasă, în țara noastră. Demagogiei false și sterile în jurul ”opțiunii geopolitice” trebuie să i se impună un moratoriu de cel puțin 10 ani.

Reglementarea reală a conflictului transnistrean va fi posibilă doar după efectuarea reformelor care vor asigura dezvoltarea socialeconomică a orașelor și satelor de pe malul drept al Nistrului. Până nu vom eradica corupția și nu vom ridica nivelul de viață al oamenilor nu vom putea reîntregi țara. Înainte de a-i promite ”mana cerească” populației din stânga Nistrului, autoritățile Moldovei trebuie să-și demonstreze propria capacitate de a asigura condițiile pentru dezvoltarea socialeconomică a orașelor și satelor aflate sub jurisdicția lor pe malul drept.

Statutul limbii ruse, consfințit de Constituție, trebuie păstrat.

XII.REINSTITUIREA STATULUI. NOUA CONSTITUȚIE

Moldova se confruntă cu o criză a constituționalității. Violării Constituției trebuie să i se pună capăt. Aceasta se poate face doar prin adoptarea unei noi Legi Fundamentale.

S-au acumulat multe probleme care generează discuții aprinse în societate, conduc spre nesfârșite conflicte politice și spre instabilitate și își pot găsi soluțiile doar în cadrul unei noi Constituții. Este vorba de chestiuni precum:

● Sistemul de guvernare (prezidențial, parlamentar, mixt).

● Prioritatea legilor interne în fața normelor internaționale.

● Reducerea numărului deputaților parlamentului. Interdicția de a trece dintr-o fracțiune în alta.

● Privarea de imunitate a deputaților parlamentului, judecătorilor Curții Constituționale și a judecătorilor de jurisdicție comună, a angajaților Băncii Naționale, a conducătorilor Consiliului concurenței și ai Curții de conturi.

● Interdicția pentru persoanele cu dublă cetățenie să ocupe funcții în conducerea supremă de stat, în instituțiile de forță și în organele poliției.

● Structura puterii judiciare.

● Organizarea administrativ-teritorială. Lichidarea sistemului administrațiilor raionale.

● Reglementarea transnistreană.

● Neutralitatea. Forțele armate.

● Statutul și rolul Băncii Naționale.

● Ordinea și limitele revizuirii Constituției înseși.

Noi ne pronunțăm pentru interzicerea constituțională a dublei cetățenii pentru înalții demnitari de stat și conducătorii instituțiilor de forță.

Președintelui, prim-ministrului și celorlalți membri ai guvernului, conducătorilor tuturor instituțiilor de forță, judecătorilor Curții Constituționale li se va interzice să dețină cetățenia altor state. Toți trebuie să fie în exclusivitate cetățeni ai Republicii Moldova! Susținem totalmente statutul neutru al Moldovei. Atâta timp cât vom fi în parlament, nu vom vota niciodată pentru aderarea Moldovei la oricare blocuri politice-militare sau pentru permisiunea staționării în Moldova a trupelor străine. Cu atât mai mult, cu cât în Constituție e scris clar: ”Republica Moldova proclamă neutralitatea sa permanentă” și ”Republica Moldova nu admite dislocarea de trupe militare ale altor state pe teritoriul său.”

Elaborarea și adoptarea noii Constituții este un proces complicat și de lungă durată. E inadmitabil să se speculeze cu el, să fie scoase conjunctural din contextul general unele teme separate, să se înființeze comisii de buzunar pentru reforma constituțională, care să fie în serviciul intereselor unor politicieni. Pentru elaborarea proiectului Legii Fundamentale trebuie convocată Adunarea Constituțională (constituantă, populară – mecanismul și termenele convocării ei trebuie stabilite, de asemenea, pe baza unui vast consens printr-o lege specială). În decursul activității acestui organ, reprezentanții plenipotențiari ai diferitelor regiuni, forțe politice și sociale, ai diasporei, ai ambelor maluri ale Nistrului vor trebui să pregătească un proiect care va fi mai întâi supus discuției întregului popor, iar apoi adoptat în urma unui referendum. Rezultatul acestei munci care va trebui să se desfășoare pe baza consensului diferitelor interese și forțe, va trebui să devină reinstituirea totală a Statului Moldovenesc pe baza noii Constituții. Ca rezultat, statul nostru va deveni mai puternic și va putea să se dezvolte stabil decenii de-a rândul pe temelia noii Legi Fundamentale.

Abonați-vă la
PENTRU A FI MEREU LA CURENT CU ULTIMELE NOUTĂȚI
Newsletter
Subscribe to
TO BE ALWAYS UP TO DATE WITH THE LATEST NEWS
Newsletter
Подписаться на
БУДЬТЕ ВСЕГДА С ПОСЛЕДНИМИ НОВОСТЯМИ
Newsletter