Angajații Căii ferate trebuie să-și aleagă ei înșiși un conducător profesionist. Renato Usatîi a susținut inițiativa referitoare la transferul feroviarilor în categoria angajaților bugetari cu salarizarea din bugetul statului

 

În cadrul campaniei electorale, în piața gării de trenuri a capitalei a avut loc o întâlnire a liderului Blocului Electoral ”RENATO USATÎI” cu feroviarii din țară, care solicită sprijin în soluționarea problemelor stringente apărute la Calea Ferată a Moldovei (CFM). Renato Usatîi, care a fost, pe timpuri, și el angajat la această întreprindere strategică de stat, a promis că va contribui personal la reanimarea acesteia.

După spusele lui, ani la rând CFM nu a fost conducă de specialiști, ci de antreprenori de doi bani care știau doar să vândă fiare vechi și să jefuiască întreprinderea. Ei au distrus literalmente Calea Ferată: în ultimul deceniu n-au construit nici un kilometru de terasament, n-au electrificat liniile de la Ungheni până la Odessa, n-au procurat vagoane de calitate, ci continuă să le restaureze în România pe cele vechi, dar și acolo la o întreprindere nespecializată în acest domeniu.

”Nu vom obține răspunsurile la aceste și la alte întrebări de mare actualitate până nu vom începe să facem cu strictețe ordine în țara noastră”, a declarat liderul Blocului ”Renato Usatîi”.

El și-a început discursul cu amintirile din anul 2002, când, fiind tânăr de tot, venise la CFM și a lucrat în funcția de inginer principal al combinatului de alimentație, fără să presupună că va fi legat de Calea Ferată și în viitor, în fond – toată viața lui. În toți anii aceștia, Usatîi a apărat în repetate rânduri cauza clasei muncitoare în fața conducerii CFM.  Nu întotdeauna ajungea la bună înțelegere cu Miron Gagauz, dar Gagauz a fost ultimul feroviar profesionist care a condus întreprinderea.

”Toți cei care au venit la voi mai pe urmă au fost doar businessmeni. Pe unul îl interesau fiarele vechi, pe altul livrările de lubrifianți și carburanți, al treilea a cumpărat un program de calculator de 1,5 milioane de euro. Vagoanele de la CFM sunt de aceeași vârstă cu mine, la Moscova erau în repetate rânduri decuplate de garnituri din cauza stării lamentabile, nu se făcea nimic pentru reanimarea locomotivelor, dar se cumpăra un soft de 1,5 milioane”, a spus Renato Usatîi.

În anii 2010-2011, trenurile Diesel erau trimise la reparații în România la o uzină de producere a … lighenelor de plastic!  Reparații care au costat au costat acele milioane care puteau fi depuse ca prima rată pentru procurarea locomotivelor noi. Pe atunci, Renato Usatîi, care încă nu se implicase în politică, a vorbit despre asta la toate posturile TV din țară, dar nimeni nu l-a auzit sau n-a vrut să-l audă.

Actualmente, nivelul de viață în Moldova este de sute de ori mai bun decât în țările africane, dar chiar și țările cele mai sărace construiesc câte 50-70 de kilometri de cale ferată pe an, iar în Moldova linia secundară spre Giurgiulești a fost construită cu mulți ani în urmă. În trenul Ocnița-Chișinău poți să faci un film.  Garnitura se mișcă atât de lent, încât este cât se poate de real ca în tren un băiat și o fată să facă cunoștință între ei, să facă și un copil, și cumătria.

A doua cauză, după delapidare, a distrugerii CFM este, în opinia lui Renato Usatîi, neprofesionalismul cras al conducătorilor ei. Șalaru a fost toată viața veterinar, dar a devenit ministrul Transporturilor  și a numit în funcții de conducere la CFM ”profesioniști” de teapa lui.

Renato Usatîi le-a comunicat muncitorilor de la CFM că deja i-a telefonat noului lor director,  i-a propus ajutorul său în acțiunile necesare acum pentru restabilirea ramurii: în primul rând, trebuie adunat un colectiv de specialiști, oameni cu studii de profil și împreună  cu ei să fie abordată soluționarea problemelor.

”Consider că nu o comisie de concurs, ci dumneavoastră trebuie să decideți cine să fie șeful Căii Ferate. Trebuie convocată de urgență o comisie, dacă va trebui, să fie convocat congresul feroviarilor din toată țara, pentru că voi vă cunoașteți cu toții între voi, știți cine și ce fel de rezultate a înregistrat. Căci dacă încă de două ori calea ferată va fi condusă de businessmeni, ea pur și simplu o să dispară”, consideră Renato Usatîi. 

El și-a exprimat indignarea față de salariile primite acum de angajații întreprinderii. De exemplu, un specialist în telecomunicații cu vechimea de muncă de 15-20 de ani primește doar 3200-3600 de lei, în timp ce un măturător de stradă din Bălți primește 4500-5000 de lei. În calitate de primar de Bălți, Renato Usatîi a apelat la consiliul municipal și acesta a votat pentru ca toți angajații căii ferate să beneficieze gratis de transportul în comun din Bălți.

”De 15 ani tot auzim că e tăiată pentru fiare vechi Calea Ferată. Și n-a fost intentat nici un dosar penal, deși toată țara îi cunoaște la față pe oamenii care au făcut-o. Îi știe pe toți acei care au jefuit calea ferată și alte întreprinderi și – zero acțiuni.  Eu știu și îmi dau seama cum vă este munca și efortul și mai bine decât mine n-o să vă înțeleagă nimeni. Avem actualmente în țară o mie de feroviari. Unii n-au susținut concursul din cauza necunoașterii limbii de stat. Dar la ora actuală, persoana care va conduce Calea Ferată nu trebuie să fie un Eminescu, ci un feroviar.  El trebuie să știe, în primul rând, limba căilor ferate. Trebuie să începem de la fundament – de la un plan de modernizare, de reconstrucție a Căii Ferate Moldovenești. Sarcina nr. 1 este obținerea unui credit pentru lichidarea restanțelor salariale și restabilirea învățământului tehnic mediu. Profesiile pe care le-ați căpătat voi, nu mai pot fi căpătate acum în Moldova, iar CFM are nevoie de specialiști. Acum, trebuie să ne suflecăm mânecile și să mergem la muncă, fără ”limba noastră – limba voastră».  Sau vom face noi înșine ordine în casa noastră, sau Moldova își va pierde definitiv respectul și va deveni o țară a lumii a treia”, a spus Renato Usatîi.

O variantă de soluționare a celei mai stringente chestiunea a momentului actual – chestiunii salariilor – a fost propusă chiar în cadrul întâlnirii feroviarilor cu Renato Usatîi: să fie adoptată o lege conform căreia angajații acestei întreprinderi strategice vor fi salarizați direct din bugetul Republicii Moldova, la fel ca, de exemplu, pedagogii și medicii. În acest caz, ei nu vor fi nevoiți să-și aștepte banii câștigați câte 6-7 luni. Renato Usatîi a susținut inițiativa ca în perioada de modernizare a căii ferate angajații ei să fie echivalați cu toți bugetarii din țară, iar după ce CFM se va relansa, va începe să-și câștige singură banii.

Renato Usatîi propune să fie atrase investiții și să se obțină finanțarea de către Banca Mondială pentru procurarea vagoanelor de pasageri și a trenurilor Diesel, să fie mobilizați experți internaționali pentru elaborarea planului de electrificare a CFM. Cu Căile Ferate Ruse s-ar putea discuta despre materialul rulant, iar, bunăoară, grupul german de companii Siemens ar putea deveni partenerul general în proiectele legate de electrificare.  Moldova trebuie să ia de pretutindeni tot ce e bun, și din Europa, și din Rusia. Pentru această cale au optat acum 20 de ani Căile Ferate Ruse, la fel procedează acum și Ucraina.

Din partea angajaților CFM e necesară munca organizatorică pe teren: restabilirea colectivului de profesioniști și coeziunea lui.

În timpul acestei întâlniri, oamenii s-au convins că Renato Usatîi nu numai că este la curent cu toate problemele ramurii, ci știe cu certitudine cum să fie soluționate acestea, realizând un plan concret de restabilire, pas cu pas, a Căii Ferate a Moldovei.

 

Citește și

Cmentariile sunt închise

Abonați-vă la
PENTRU A FI MEREU LA CURENT CU ULTIMELE NOUTĂȚI
Newsletter
Subscribe to
TO BE ALWAYS UP TO DATE WITH THE LATEST NEWS
Newsletter
Подписаться на
БУДЬТЕ ВСЕГДА С ПОСЛЕДНИМИ НОВОСТЯМИ
Newsletter