Ion Osoianu, economist, conducător de întreprindere municipală, candidat din partea Blocului Electoral ”RENATO USATÎI”: ”Cetățenii așteaptă de la parlament fapte concrete”
În anul 2015, când locuitorii municipiului Bălți i-au acordat prin voturile lor lui Renato Usatîi și echipei de consilieri ai ”Partidului Nostru” misiunea de a conduce municipiul, eu am devenit consilier, iar apoi administrator de întreprindere municipală. Dat fiind că nu lucrasem niciodată în serviciul statului, îmi venea greu să înțeleg de ce totul se face atât de încet, de ce oamenii care lucrează în birouri vecine își trimit mesaje prin poștă. De ce efectuarea oricăror lucrări de reparație constituie un proces foarte îndelungat, care rareori este încheiat în termenii stabiliți. Pe lângă tărăgănările birocratice și permanenta insuficiență a bugetului, tergiversarea procesului era cauzată de imperfecțiunea procedurilor legate de achizițiile de stat.
În lupta pentru eradicarea corupției, legislația în vigoare a complicat foarte mult efectuarea oricărei proceduri de achiziție, ceea ce adaugă muncă suplimentară și lungește termeni de executare a lucrărilor. E puțin să găsești bani pentru efectuarea lucrărilor, trebuie să mai și organizezi un concurs de oferte pentru alegerea proiectantului, alegere care deseori nu se reușește să fie făcută din prima. Dacă ai noroc și există un câștigător, asta încă nu-ți garantează un proiect de calitate. Următoarea etapă este organizarea concursului de oferte pentru efectuarea lucrărilor. Deoarece concursul este câștigat de participantul care oferă prețul cel mai mic, există riscul să te alegi cu liucrări neconforme, cu utilizarea materialelor care nu întotdeauna sunt de cea mai bună calitate, ceea ce până la urmă reduce termenul de exploatare.
Dar Clădirile din oraș au fost construite în anii 1950-70. Din această cauză, ele necesită frecvent lucrări suplimentare, ce presupun necesitatea introducerii de modificări în proiect. Asta la fel majorează costul și termenul de încheiere a lucrărilor.
La achiziționarea produselor pentru organizarea alimentației elevilor liceelor și gimnaziilor din municipiul Bălți se iscă, de asemenea, multe chestiuni care complică procedura. Suntem nevoiți să mărim numărul cerințelor față de participanții la concursul de oferte pentru a-i exclude pe cei de rea-credință. Sarcina s-ar simplifica dacă ar exista un registru de stat al furnizorilor de bună-credință cu certificatul de siguranță aprobat. De asemenea, consider că este necesar să-i susținem pe furnizorii locali, pentru că deseori concursurile sunt câștigate de firmele mari din capitală, care, de exemplu, aduc legume sau lapte de la Chișinău, deși noi avem suficiente produse locale din acest fel. Există și multe alte nuanțe care ne împiedică să lucrăm calitativ.
Cu toate acestea, noi îi asigurăm cu hrană de calitate pe elevii liceelor și gimnaziilor din municipiul Bălți și în decurs de cinci ani am reparat capital 10 cantine din licee și am procurat utilaj nou pentru ele, un lucru ce nu mai fusese făcut de 30 de ani.
S-a muncit mult și rezultativ, dar au rămas încă foarte multe probleme și ele pot fi soluționate doar modificând legislația. Anume asta trebuie să facem noi în componența viitorului parlament. Cetățenii țării noastre au obosit de promisiuni, ei au nevoie de fapte concrete.
Cmentariile sunt închise